Koncepcja pracy przedszkola

Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Miejskiego Przedszkola Publicznego Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Starogardzie Gdańskim

Nasze przedszkole to placówka przyjazna dzieciom, otwarta dla rodziców i na potrzeby środowiska lokalnego. Najwyższą wartością w naszym przedszkolu jest dobro dziecka oraz wszechstronny rozwój jego osobowości i aktywności. Prawa dziecka w naszym przedszkolu są przestrzegane. Dlatego naszym celem jest bezpieczeństwo, partnerstwo, twórcze działanie, tworzenie optymalnych warunków do zdobywania wiedzy i umiejętności oraz rozwijanie zdolności dzieci.

W celu realizacji zadań, jakie spoczywają na przedszkolu oraz ciągłego doskonalenia usług edukacyjnych przyjęto następujące kierunki rozwoju:

  1. Dobre przygotowanie dzieci do dalszego etapu kształcenia, stwarzanie warunków
    do osiągania sukcesów zarówno dzieciom o naturalnym i przyśpieszonym rozwoju, jak i dzieciom z trudnościami.

Realizacja:

  • stwarzanie optymalnych warunków do realizacji programów nauczania i rewalidacji indywidualnej we współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami;
  • doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka i udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
  • planowanie procesu wychowawczego opartego na wartościach i radzenie sobie z zachowaniami trudnymi u dzieci;
  • promocja zdrowia, w tym aktywności ruchowej i zdrowego żywienia;
  • kontynuacja innowacji:
  • „Bawimy i uczymy się przy pomocy komputera”
  • „Pomóż mi zrobić to samodzielnie” (metoda Marii Montessori)
  • „Świat przyjaznych literek – wczesne czytanie w przedszkolu”
  • „Mały sportowiec”;
  • wprowadzanie nowych innowacji;
  • kontynuacja działalności Klubów zainteresowań, rozwijających zainteresowania i umiejętności dzieci;
  • diagnozowanie i ocenianie skuteczności pracy wychowawczo – dydaktycznej, opiekuńczej i terapeutycznej;
  • bieżące monitorowanie pracy przedszkola, analizowanie uzyskanych wyników i wykorzystywanie ich do dokonywania zmian (ewaluacja wewnętrzna).
  1. Wspieranie nauczycieli w kreowaniu własnej osobowości zawodowej. Poszerzenie grona partnerów do realizacji celów rozwojowych placówki.

Realizacja:

  • poszerzanie nowatorstwa pedagogicznego (doskonalenie, dokształcanie, współpraca z placówkami oświatowymi, wprowadzanie nowych, innowacyjnych metod edukacyjnych);
  • delegowanie zadań, z uwzględnieniem kwalifikacji, umiejętności i zdolności nauczycieli, uwzględnianie inicjatyw pedagogicznych wypracowanie procedury pracy zespołowej;
  • doskonalenie systemu procedur i prawa wewnętrznego;
  • udoskonalenie systemu dokumentowania pracy przedszkola i obiegu informacji;
  • wspieranie nauczycieli odbywających staż, łączenie awansu zawodowego z systemem doskonalenia nauczycieli;
  • wspieranie i wspomaganie zespołów nauczycieli do wypełniania zadań nakreślonych przez MEN w kierunkach polityki oświatowej państwa;
  • motywowanie nauczycieli przez system nagród, dodatek motywacyjny, wyróżnienia, odznaczenia;
  • włączanie wszystkich pracowników w proces tworzenia niepowtarzalnego charakteru placówki i atmosfery sprzyjającej efektywnej pracy.
  1. Doskonalenie systemu współpracy z rodzicami i środowiskiem.

Realizacja:

  • kształtowanie dobrych relacji z rodzicami (przestrzeganie standardów obowiązujących w przedszkolu: regularne spotkania z rodzicami, dbałość o atmosferę spotkań, przestrzeganie zasad poufności informacji);
  • aktywizowanie rodziców do czynnego udziału w procesie kształcenia
    i wychowania ich dzieci;
  • kontynuowanie sprawdzonych form współpracy z rodzicami (m. in. program adaptacyjny, dni otwarte, spotkania ogólne i grupowe, kontakty indywidualne, wspólne imprezy, przygotowywanie uroczystości i świąt);
  • zaproponowanie dodatkowych i nowych form współpracy z rodzicami:
  • wzbogacenie formy przekazu informacji o dziecku,
  • uatrakcyjnienie formy spotkań grupowych,
  • utworzenie grup wsparcia dla rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • wprowadzenie cyklicznych warsztatów terapeutycznych dla dzieci
    i rodziców;
  • współpraca z organem prowadzącym i organem nadzorującym – zabieganie o dalsze wsparcie dla inicjatyw przedszkola;
  • współpraca z placówkami oświatowymi w mieście, powiecie i województwie w celu wymiany doświadczeń, organizowanie konferencji, prezentacji osiągnięć, zajęć otwartych;
  • współpraca z placówkami kulturalnymi oraz instytucjami użyteczności publicznej;
  • zabieganie o udział przedszkola w przedsięwzięciach i programach unijnych.
  1. Dbanie o bezpieczeństwo dzieci i dorosłych, posiadanie nowoczesnej bazy.

Realizacja:

  • organizowanie szkoleń dla pracowników,
  • organizowanie warsztatów dla dzieci i rodziców promujących bezpieczne zachowania w różnych sytuacjach,
  • poszukiwanie i pozyskiwanie środków pozabudżetowych poprzez unijne programy edukacyjne i inwestycyjne oraz pozyskiwanie sponsorów;
  • prowadzenie wnikliwej gospodarki finansowej umożliwiającej doskonalenie bazy placówki i jej wyposażenia:
  • wykonanie podjazdów w ogrodzie,
  • doposażenie ogrodu w zacieniające parasole i namioty oraz sprzęty ogrodowe,
  • wyposażenie 3 sal, 1 szatni i ciągów komunikacyjnych w nowe podłogi,
  • wymiana części umeblowania sal dydaktycznych,
  • doposażenie placówki w pomoce dydaktyczne i zabawki,
  • zorganizowanie biblioteki przedszkolnej z księgozbiorem literatury dziecięcej i pedagogicznej.
  1. Promocja placówki – działanie, którego celem jest upowszechnienie w opinii publicznej dobrego obrazu przedszkola.

Realizacja:

  • dobre kontakty z rodzicami, społecznością lokalną, mediami, władzą lokalną, wewnętrzne public relations – czyli kontakty z pracownikami;
  • wykorzystanie elementów graficznych przedszkola (logo, papier firmowy), strony internetowej, folderów, publikowanie artykułów;
  • prezentowanie atrakcyjnej oferty edukacyjnej:
  • dogodne godziny pracy placówki
  • zapewnienie bezpieczeństwa
  • wyspecjalizowana kadra nauczycielska oraz zaangażowane w pracę
    z dziećmi pomoce nauczycieli
  • wyposażenie sal i placu zabaw
  • zdrowe żywienie dzieci
  • organizacja zajęć dodatkowych
  • oferty imprez integracyjnych
  • organizacja zabaw i balów
  • ogłaszanie konkursów
  • organizacja koncertów muzycznych
  • wizyty ciekawych gości
  • przygotowywanie dzieci do występów.
Skip to content