Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Miejskiego Przedszkola Publicznego Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Starogardzie Gdańskim
Nasze przedszkole to placówka przyjazna dzieciom, otwarta dla rodziców i na potrzeby środowiska lokalnego. Najwyższą wartością w naszym przedszkolu jest dobro dziecka oraz wszechstronny rozwój jego osobowości i aktywności. Prawa dziecka w naszym przedszkolu są przestrzegane. Dlatego naszym celem jest bezpieczeństwo, partnerstwo, twórcze działanie, tworzenie optymalnych warunków do zdobywania wiedzy i umiejętności oraz rozwijanie zdolności dzieci.
W celu realizacji zadań, jakie spoczywają na przedszkolu oraz ciągłego doskonalenia usług edukacyjnych przyjęto następujące kierunki rozwoju:
- Dobre przygotowanie dzieci do dalszego etapu kształcenia, stwarzanie warunków
do osiągania sukcesów zarówno dzieciom o naturalnym i przyśpieszonym rozwoju, jak i dzieciom z trudnościami.
Realizacja:
- stwarzanie optymalnych warunków do realizacji programów nauczania i rewalidacji indywidualnej we współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami;
- doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka i udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
- planowanie procesu wychowawczego opartego na wartościach i radzenie sobie z zachowaniami trudnymi u dzieci;
- promocja zdrowia, w tym aktywności ruchowej i zdrowego żywienia;
- kontynuacja innowacji:
- „Bawimy i uczymy się przy pomocy komputera”
- „Pomóż mi zrobić to samodzielnie” (metoda Marii Montessori)
- „Świat przyjaznych literek – wczesne czytanie w przedszkolu”
- „Mały sportowiec”;
- wprowadzanie nowych innowacji;
- kontynuacja działalności Klubów zainteresowań, rozwijających zainteresowania i umiejętności dzieci;
- diagnozowanie i ocenianie skuteczności pracy wychowawczo – dydaktycznej, opiekuńczej i terapeutycznej;
- bieżące monitorowanie pracy przedszkola, analizowanie uzyskanych wyników i wykorzystywanie ich do dokonywania zmian (ewaluacja wewnętrzna).
- Wspieranie nauczycieli w kreowaniu własnej osobowości zawodowej. Poszerzenie grona partnerów do realizacji celów rozwojowych placówki.
Realizacja:
- poszerzanie nowatorstwa pedagogicznego (doskonalenie, dokształcanie, współpraca z placówkami oświatowymi, wprowadzanie nowych, innowacyjnych metod edukacyjnych);
- delegowanie zadań, z uwzględnieniem kwalifikacji, umiejętności i zdolności nauczycieli, uwzględnianie inicjatyw pedagogicznych wypracowanie procedury pracy zespołowej;
- doskonalenie systemu procedur i prawa wewnętrznego;
- udoskonalenie systemu dokumentowania pracy przedszkola i obiegu informacji;
- wspieranie nauczycieli odbywających staż, łączenie awansu zawodowego z systemem doskonalenia nauczycieli;
- wspieranie i wspomaganie zespołów nauczycieli do wypełniania zadań nakreślonych przez MEN w kierunkach polityki oświatowej państwa;
- motywowanie nauczycieli przez system nagród, dodatek motywacyjny, wyróżnienia, odznaczenia;
- włączanie wszystkich pracowników w proces tworzenia niepowtarzalnego charakteru placówki i atmosfery sprzyjającej efektywnej pracy.
- Doskonalenie systemu współpracy z rodzicami i środowiskiem.
Realizacja:
- kształtowanie dobrych relacji z rodzicami (przestrzeganie standardów obowiązujących w przedszkolu: regularne spotkania z rodzicami, dbałość o atmosferę spotkań, przestrzeganie zasad poufności informacji);
- aktywizowanie rodziców do czynnego udziału w procesie kształcenia
i wychowania ich dzieci; - kontynuowanie sprawdzonych form współpracy z rodzicami (m. in. program adaptacyjny, dni otwarte, spotkania ogólne i grupowe, kontakty indywidualne, wspólne imprezy, przygotowywanie uroczystości i świąt);
- zaproponowanie dodatkowych i nowych form współpracy z rodzicami:
- wzbogacenie formy przekazu informacji o dziecku,
- uatrakcyjnienie formy spotkań grupowych,
- utworzenie grup wsparcia dla rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- wprowadzenie cyklicznych warsztatów terapeutycznych dla dzieci
i rodziców; - współpraca z organem prowadzącym i organem nadzorującym – zabieganie o dalsze wsparcie dla inicjatyw przedszkola;
- współpraca z placówkami oświatowymi w mieście, powiecie i województwie w celu wymiany doświadczeń, organizowanie konferencji, prezentacji osiągnięć, zajęć otwartych;
- współpraca z placówkami kulturalnymi oraz instytucjami użyteczności publicznej;
- zabieganie o udział przedszkola w przedsięwzięciach i programach unijnych.
- Dbanie o bezpieczeństwo dzieci i dorosłych, posiadanie nowoczesnej bazy.
Realizacja:
- organizowanie szkoleń dla pracowników,
- organizowanie warsztatów dla dzieci i rodziców promujących bezpieczne zachowania w różnych sytuacjach,
- poszukiwanie i pozyskiwanie środków pozabudżetowych poprzez unijne programy edukacyjne i inwestycyjne oraz pozyskiwanie sponsorów;
- prowadzenie wnikliwej gospodarki finansowej umożliwiającej doskonalenie bazy placówki i jej wyposażenia:
- wykonanie podjazdów w ogrodzie,
- doposażenie ogrodu w zacieniające parasole i namioty oraz sprzęty ogrodowe,
- wyposażenie 3 sal, 1 szatni i ciągów komunikacyjnych w nowe podłogi,
- wymiana części umeblowania sal dydaktycznych,
- doposażenie placówki w pomoce dydaktyczne i zabawki,
- zorganizowanie biblioteki przedszkolnej z księgozbiorem literatury dziecięcej i pedagogicznej.
- Promocja placówki – działanie, którego celem jest upowszechnienie w opinii publicznej dobrego obrazu przedszkola.
Realizacja:
- dobre kontakty z rodzicami, społecznością lokalną, mediami, władzą lokalną, wewnętrzne public relations – czyli kontakty z pracownikami;
- wykorzystanie elementów graficznych przedszkola (logo, papier firmowy), strony internetowej, folderów, publikowanie artykułów;
- prezentowanie atrakcyjnej oferty edukacyjnej:
- dogodne godziny pracy placówki
- zapewnienie bezpieczeństwa
- wyspecjalizowana kadra nauczycielska oraz zaangażowane w pracę
z dziećmi pomoce nauczycieli - wyposażenie sal i placu zabaw
- zdrowe żywienie dzieci
- organizacja zajęć dodatkowych
- oferty imprez integracyjnych
- organizacja zabaw i balów
- ogłaszanie konkursów
- organizacja koncertów muzycznych
- wizyty ciekawych gości
- przygotowywanie dzieci do występów.